zondag 29 januari 2017

Haar worstelingen

De afgelopen dagen waren lichamelijk zeer goed te doen. Ik geniet ervan om weer onder de mensen te zijn al is het risico dat ik iets oploop juist in deze week het grootst. 
Ik heb meer buitenshuis kunnen ondernemen dan de tweede week na het eerste infuus.
Het bezoek bij de arts was goed. De witte bloedlichaampjes waren nog wat krap aan maar zullen voor morgen weer genoeg zijn om de kuur te mogen starten.

M'n haar is nog wel een dingetje. Ondanks dat het nu heel kort geknipt is blijft het voor mij toch moeilijk om te zien dat het af en toe stekeltjes regent. Het blijft confronterend op deze manier en wil een tondeuse kopen. Eigenlijk hebben ze van de Haarzaak aangegeven dit beter niet te doen ivm infectie kans op het hoofd. 
Maar aangezien ik daar in het verleden geen last van heb gehad kies ik er toch maar voor om het te scheren met de tondeuse en hopelijk de negatieve focus op m'n haar te verminderen.
Op de foto de opbrengst na een paar minuten wrijven over m'n hoofd. Dit is niet iedere ochtend zo veel maar wel vaak.

Het passen van de pruik afgelopen week was minder dan ik gehoopt had. Tijdens het passen van diverse mutsjes had ik geen moment het idee om het mutsje van m'n hoofd te willen rukken maar bij de pruik was dit wel gelijk het geval. Wat een gekriebel en het zit gewoon niet zo comfortabel als een mutsje. Maar om je gezicht weer te zien met haar geeft ook weer een fijn gevoel. Volgende week nog 1x proberen. Ze heeft iets besteld wat mensen met eczeem onder hun pruik dragen. Dus er is nog kans.

Morgen start de tweede chemokuur. Deze keer is de infuusdag weer langer dan de afgelopen keer ivm de retuximab die erbij gegeven word. Ik zie er tegen op maar het moet. Ik ga er weer tegenaan!


Bijwerkingen na 2e infuus - kuur 1:

Verkrampt gevoel op m'n borstbeen (paar dagen in de eerste week.
Traag
Moe
Pijnlijke tong en keel (voornamelijk eerste week)
Smaak gedeeltelijk weg (eerste week)
Obstipatie
Weeïg gevoel in buik (begin van misselijkheid)
M'n hart even raar versnelt (tijdens de chemo) en later in wat mindere 
  mate nog een paar keer (maakt me onzeker)
Last van mn rug (paar dagen)
Ademhaling wat moeizamer (2 dagen)
Vingertopjes nog steeds lichte tinteling
Pijnlijke slokdarm (vooral begin van de tweede week)
Oprispingen (minder erg dan bij eerste infuus)
Droge huid (armen, benen, handen)
Droge ogen (af en toe in de eerste week)

Ook heb ik vanaf het starten van de behandeling soms moeite om op woorden te komen (al eerder was dat ook wel eens zo, maar is nu veel vaker) M'n geheugen was ook al niet al te best (gevolgen van de chemo's in het verleden) maar ook daarin merk ik dat het nu nog meer moeite kost.

3 opmerkingen:

  1. Liefje!
    Wat ontzettend naar en verdrietig om te lezen. Je bent een mooie, sterke en dappere vrouw!! Zoveel respect voor je! 💚💛💜 Heel veel sterkte voor je morgen en voor de komende periode.💋 heel veel liefs, Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Bianca,
    Wat ontzettend naar dat je je zo voelt. Ik vind je onwijs dapper dat je de strijd elke keer weer aan gaat! Ik wens je Gods nabijheid toe, en ik bid dat je je juist in deze periode echt gedragen mag voelen.
    Liefs, Rosanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sterkte weer . Vandaag je kuurdag weer gehad .Spannend hoe het deze keer zal gaan .
    Bid voor kracht en moed voor jou . Liefs xxxx♡♡♡♡

    BeantwoordenVerwijderen