donderdag 5 januari 2017

Neulasta

Dinsdag dag 2

De dag na de chemo was een dag van bijkomen. Gelukkig geen misselijkheid meer en dat maakt het vele malen beter te dragen. M'n moeder is overdag geweest en heeft wat hand en span diensten verricht. Ik was behoorlijk moe en heb dan ook niet veel kunnen doen. Buiten vermoeidheid heb ik ook last van een ruwe keel. 4x per dag spoelen met zoutwater en nadat ik iets gegeten heb poets ik ook direct m'n tanden.

Om 18.00 kwam een medewerker van 2Care om de Neulasta te prikken. Neulasta stimuleert het beenmerg om bepaalde witte bloedlichaampjes aan te maken. Heel belangrijk anders kun je namelijk ernstig ziek worden omdat je geen weerstand meer hebt en dus vatbaar voor alles wat 'rondzweeft'.

Neulasta moet tussen 24 uur en 36 uur na de chemo gegeven worden. En alleen na de eerste infuusdag van de kuur. Het werkt dus langdurig door. Door de bijwerking van de spuit was ik niet lekker en zat tegen misselijkheid aan, dus snel de extra medicatie tegen misselijkheid genomen om herhaling van de dag ervoor te vermijden. Vervolgens de hele avond in de stoel liggen slapen en uiteindelijk naar bed gegaan.

Woensdag dag 3
Lange nachtrust doet wonderen en voelde me met opstaan eigenlijk best goed. Ik kreeg bezoek van een vriendin en hebben zelfs even een klein ommetje in de straat gelopen. Heerlijk om even buiten te zijn en de benen te kunnen strekken.
Maar na het bezoek en middageten kwam al snel de vermoeidheid weer over me heen vallen. Ook rugpijn hield me zoet. De keelpijn van de dag ervoor is wat verminderd maar helaas is m'n tong wel pijnlijk, vooral aan de zijkanten. Ook een gedeelte van mijn smaak is weg, maar gelukkig nog niet helemaal. 
Ik wilde s'avonds de blog nog bijwerken maar het ging echt niet lekker en ben na het avond eten toch maar naar bed vertrokken. 


Vannacht helaas maar kort geslapen. Ik werd om 01.50 wakker en pas tegen 06.00 uur wat in slaap gedoezeld. Marco ging om 07.00 eruit en toen was ik ook weer klaarwakker. Obstipatie is wrs het probleem. Heb al de nodige dingen zelf geprobeerd maar vrees dat ik vandaag toch even contact op moet nemen voor een hulpmiddeltje. Ook de rugpijn is erg aanwezig. Het zijn allemaal bijwerkingen die voor kunnen komen, maar vervelend zijn ze wel :(

Als laatste wil ik nog kwijt dat ik heel blij word van de vele lieve berichtjes, post en cadeautjes. Die maken de soms moeilijke momenten op de dag helemaal goed. Dank jullie wel! 
Hele dikke knuffel voor iedereen X



Geen opmerkingen:

Een reactie posten